Overzicht
Overzicht
Overzicht Dreiging
Overzicht
Volgmijoverzicht

NBD Biblion:

In deze roman wordt een sfeervol beeld opgetrokken van het platteland anno 1860 in de buurt van Ermelo (het fictieve landgoed Sterrenloo). Het beeld van het leven in het Nederland van die tijd is realistisch en natuurlijk. Een mysterieuze dreiging is aldoor voelbaar, een constante dreiging die elk moment kan leiden tot ontsporing van het dagelijks leven op het land en in de plaggenhutten. Otto is jachtopziener en toezichthouder en hij is in dienst van een adellijk heerschap (een grootgrondbezitter en baron) om controle uit te oefenen over de bevolking van de boerderijen en de plaggenhutten. De elite versus het heidevolk. Hij moet er onder andere op toezien dat de boeren op tijd hun huur betalen. Toch wordt hij erkend en herkend als zijnde een van hen. Donkere wolken pakken zich samen boven Sterrenloo. De klassentegenstellingen tussen bezitters en niet-bezitters van land, de strijd tussen geloofsgemeenschappen en bijna mystieke gebeurtenissen geven een broeierige sfeer door het hele boek heen. Een prima verhaal voor wie inzicht wil verwerven in een stukje Hollandse historie en het leven op het platteland anno 1860.

Yvonne Oomen Muurmans:

Een mooie sfeervolle cover die goed past bij een historische roman. De cover laat het land zien zoals het vroeger zou zijn geweest. Samen met de kudde schapen vormt de foto een goed beeld van vroeger. Dat beeld komt in het boek ook heel goed naar voren en draagt bij aan de totale beleving van het verhaal.
Met veel gevoel en zeer realistisch verwoordt Arie de Ruiter het leven op het land rond 1860. De personages komen uitermate goed tot leven en in je beleving van het verhaal kun je de hei bijna ruiken. Met hun sterke kanten maar vooral ook met hun zwakheden zijn de mensen heel realistisch neergezet. Je leeft zeker met ze mee en tijdens het lezen probeer je oplossingen te vinden voor de problemen waar ze tegenaan lopen. Sommige personages zullen je blij verrassen. In andere ben je diep teleurgesteld. De gebeurtenissen raken je en vol ongeloof en hoofdschuddend lees je verder. Het verhaal pakt je vast en laat je niet meer los tot de laatste bladzijde. Dit boek lees je niet, dit boek beleef je.

Wendy Wenning:
Dreiging heeft beeldende beschrijvingen van hoe het vroeger was en vertelt tevens over het ontstaan van diverse gebieden. Het landgoed dat hier beschreven wordt is fictief, maar verwijst naar een bestaand landgoed in Ermelo.
De auteur heeft een heel mooi beeldend, spannend en onderhoudend verhaal geschreven. De beschrijvingen geven een levendige weergave en het is bijna alsof je er zelf bij bent. In het verhaal zijn veel levenslessen verweven en wat heel sterk naar voren komt in Dreiging is het gedrag van mensen en hoe ze met elkaar omgaan.
Ook de diverse geloofsstromingen worden aangehaald in dit boek, en dat de auteur soms kritisch tegenover de handelswijzen van kerkelijke en religieuze instellingen staat heeft hij ook lichtjes in het boek verwerkt. De auteur heeft uitgebreid research gepleegd en dat is ook heel goed tastbaar in het geheel.
Een indrukwekkende, historische roman met spanning, een vleugje humor en leerzame levenslessen. Een roman waar de auteur veel gevoel in heeft gelegd.

De volledige recensie is te lezen op: http://www.passievoorboeken.com/dreiging-leven-op-land-ron…/

Hanneke Tinor - Centi:

De Ruiter levert met ‘Dreiging’ een boeiende roman af. Hij weet de aandacht van zijn lezers vast te houden en dat is te danken aan zijn wijze van vertellen en zijn plezierige schrijfstijl. Een van de sterkste punten van deze auteur is echter zijn vermogen om beeldende omgevingsbeschrijvingen in zijn verhaal op te nemen. Je waant je in de bossen en andere settings.

De hoofdpersoon is stroper Otto. Otto trekt zich weinig aan van wat wel en wat niet mag, maar heeft desondanks een goede inborst. Ook maakt de lezer kennis met Jannes; een herder en zonderlinge man die met regelmaat onheilspellende aankondigingen doet die meestentijds uitkomen. Overigens zijn – naast deze twee – ook de andere personages goed uitgewerkt.

‘Dreiging’ begint met een artikel uit een krant dat dateert uit 1981. Het artikel meldt de vondst van een geraamte bij een hotel dat is afgebroken. Het mysterie van het skelet blijft de lezer bezighouden.

De Ruiter weet de spanning goed op te bouwen en werkt richting een onverwacht plot.

Overzicht Dreiging